سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: رئیس‌جمهوری با درخواست مشاور هنری خود به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دستور داد تا مشکل فیلم سینمایی «درباره الی» را برای حضور در جشنواره فیلم فجر برطرف کند.

جواد شمقدری در این باره به ایسنا می‌گوید: در پی نامه‌ من به دکتر احمدی‌نژاد درباره غیرمنطقی بودن دلایل عدم‌نمایش فیلم «درباره الی» در جشنواره، رئیس‌جمهوری به صفار هرندی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) دستور داد در اسرع وقت به این مسئله رسیدگی کند و اقدامات لازم را برای رفع مشکل این فیلم و حضورش در جشنواره به عمل آورد. 

شمقدری که در یکی دو سال گذشته به شکل روشنی از منتقدان درجه یک وزارت محمدحسین صفار هرندی بوده است، ادامه می‌دهد: از آنجا که تاکنون هیچ آیین‌نامه و ضوابط مشخصی درباره حضور بازیگرانی که در فیلم‌های هالیوودی بازی می‌کنند، در آثار سینمایی ایرانی وجود نداشته است، منطقی نیست فیلمی که با هزینه کشور و تلاش گروهی از هنرمندان سینما و با مجوز وزارت ارشاد تولید می‌شود، صرفاً به خاطر حضور بازیگری در این فیلم که در یک فیلم آمریکایی نقش کوتاهی بازی کرده و به‌دلیل حضورش در مراسم فرش قرمز، توقیف شود و به این ترتیب، به خاطر خطای فردی، دیگران تنبیه شوند.

جالب اینکه صفار هرندی پس از حضور گلشیفته فراهانی در فیلم سینمایی «مجموعه دروغ‌ها»، چند بار گفت کسانی که قوانین را زیر پا می‌گذارند، زیر پا گذاشته می‌شوند و... و عبارتی از این دست که اگرچه با استدلال شمقدری درباره کار گروهی منافاتی ندارد، اما این سرنوشت را برای درباره الی نوید می‌داد.

درباره الی آخرین کار اصغر فرهادی است که به‌عنوان نماینده سینمای ایران به جشنواره برلین نیز دعوت شده است، اما به خاطر حضور گلشیفته فراهانی در یکی از نقش‌های فرعی‌اش، از جشنواره فجر محروم شده است.

جمعه؛ پای برج میلاد

پس‌فردا برای دومین سال پیاپی و با وجود مشکلاتی که در افتتاحیه سال گذشته وجود داشت، جشنواره بیست‌وهفتم پای برج میلاد رسما آغاز می‌شود و همزمان از همین روز فیلم‌های مسابقه سینمای بین‌الملل به نمایش درمی‌آیند.

البته در این بخش نیز چند فیلم ایرانی حضور دارند که انتظار می‌رود با استقبال خوب طرفداران، بازار جشنواره را در روز اول حسابی گرم کنند: «وقتی همه خوابیم» ساخته بهرام بیضایی، «عیار ۱۴» ساخته پرویز شهبازی و «زادبوم» ساخته ابوالحسن داوودی.

به جز بخش بین‌الملل که جام جهان‌نما نام گرفته است، فیلم‌های بخش مسابقه سینمای آسیا هم از روز اول به نمایش درمی‌آیند که با نام جلوه‌گاه شرق، بیش از همه به فیلم‌های خاور دور اختصاص دارد، با فیلم‌هایی از چین، هنگ‌کنگ، کره، تایوان، ژاپن و هند.

به جز این 2 بخش، مسابقه سینمای معناگرا هم که به‌صورت بین‌المللی برگزار می‌شود، از روز اول کار خود را آغاز می‌کند و این یعنی اکران فیلم جدید تهمینه میلانی، «سوپر استار» در کنار آثاری از آمریکا، اندونزی، اسپانیا و ژاپن.

فیلم‌های بخش بین‌الملل جشنواره در سینماهای سپیده، استقلال، فرهنگ ۱ و ۲ و مجتمع سینمایی آزادی با ۵ سالن به نمایش درمی‌آیند.

تخلیه سبحان فیلم

اما شامگاه دوشنبه در فاصله 4 روز تا آغاز جشنواره بیست‌وهفتم، دفتر شرکت فیلم‌سازی سبحان‌فیلم، درست در هنگام فیلمبرداری سکانس‌هایی از فیلم «پسر آدم، دختر حوا»ی رامبد جوان، تخلیه شد.

سعید حاجی‌میری، مدیرعامل این شرکت و تهیه‌کننده فیلم‌هایی چون استشهادی برای خدا و انعکاس، در این باره به ایسنا می‌گوید: سرقفلی این ملک تجاری متعلق به ماست، اما بعد از 20 سال مالک آن، حکم تخلیه گرفته است و بدون آنکه مهلتی به ما بدهد، در حال تخلیه‌ این مکان فرهنگی است.

حاجی‌میری ادامه می‌دهد: به‌رغم اینکه باید مدتی برای تخلیه به ما مهلت داده می‌شد، اما این حکم به ما ابلاغ شد و تا ساعت 24 شب به ما مهلت تخلیه دادند که با توجه به‌وجود پلاتو، استودیو و وسایل فیلمبرداری، امری محال است.

به گفته حاجی‌میری، دفتر سبحان‌فیلم یکی از پلاتو‌های فیلم در حال فیلمبرداری رامبد جوان است که از شانس بد جوان، ماموران اجرای حکم درست در هنگام فیلمبرداری آمده‌اند.

نشست سینماگران بلاتکلیف

به‌دنبال بلاتکلیف ماندن اکران آثار تعدادی از سینماگران در سال‌های اخیر، نشستی با حضور این هنرمندان امروز در فاصله 2 روز تا جشنواره در خانه سینما برگزار می‌شود. قرار است در این نشست خبرنگاران هم باشند و سینماگران معترض دیدگاه‌های خود را درباره مشکلات اکران آثارشان اعلام کنند.

کد خبر 74092

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز